بار گرانی مسکن بر دوش مردم

به گزارش مجله سرگرمی، فاطمه کمانی-کرمانشاه- خبرنگار:این روزها گرانی مسکن صدای مردم کرمانشاه را نیز درآورده و قیمت رهن و اجاره به صورت نجومی بالا رفته است، به گونه ای که بیشتر مستاجرانی که فصل جابه جایی آنها فرا رسیده، با مسائل زیادی روبرو شده اند.

بار گرانی مسکن بر دوش مردم

قیمت خانه در مناطق نه چندان بالای شهر، رهن چند ده میلیونی و اجاره های چند میلیون تومانی دارد. این افزایش در فصل بهار و تابستان که موعد جابه جایی مستاجران است، بسیار قابل توجه بوده و بسیاری از افراد با پولی که سال گذشته خانه گرفتند، اکنون باید یک خانه بسیار سطح پایین تر پیدا نمایند. به علاوه بسیاری از مستاجران مجبور شدند با توجه به پول پیشی که دارند، به خانه هایی با کیفیت نامناسب تر و البته در مناطق پایین تر شهر، ازجمله شهرک های حاشیه ای نقل مکان نمایند و این روند احتمالا تا خاتمه سال ادامه دارد و شاهد افزایش قابل توجه آمار حاشیه نشینان خواهیم بود.

  • افزایش 2 تا 3 برابری قیمت ها

گرانی مسکن فقط به رهن و اجاره محدوده نمی گردد و در حوزه خرید و فروش، قیمت خانه هایی که در بعضی از مناطق شهر در گذشته، متری یک تا 2 میلیون تومان بود، اکنون با افزایش 2 تا 3 برابری روبرو شده است و در بعضی مناطق نیز بیشتر از 100درصد افزایش قیمت در هر مترمربع خانه را شاهد بوده ایم. یکی از مشاوران املاک در کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت قیمت رهن و اجاره در بازار مسکن این شهر می گوید: قیمت خانه براساس محله، امکانات خانه، آپارتمانی یا ویلایی بودن یا حتی حضور و عدم حضور صاحبخانه متفاوت است.

هوشنگ لطفی ادامه می دهد: اکنون قیمت رهن و اجاره به صورت میانگین، برای واحد 250متری در شهرک معلم 15میلیون تومان رهن و کرایه ماهی یک میلیون و 600هزار تومان، واحد 200متری در خیابان مسکن کپ 50میلیون تومان رهن و کرایه ماهی یک میلیون و 100هزار تومان، واحد 90متری در خیابان 22بهمن رهن 40میلیون تومان و کرایه ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان، واحد 220متری فرهنگیان فاز 2 رهن کامل 145میلیون تومان، واحد 90 متری شهرک شهرداری رهن کامل 40 میلیون تومان و واحد 180 متری شهرک نصر 70 میلیون تومان رهن، کرایه ماهی 700 هزار تومان است. وی می افزاید: قیمت رهن و اجاره برای واحد 100متری خیابان باغ ابریشم 20 میلیون تومان رهن و کرایه ماهی 200 هزار تومان، واحد 150 متری خیابان نوبهار 100 میلیون تومان رهن، کرایه ماهی یک میلیون و 800 هزار تومان، واحد 130 متری شهرک صدرا رهن کامل 70 میلیون تومان، واحد 114 متری در شهرک الهیه رهن 40 میلیون تومان، کرایه ماهی 900 هزار تومان، واحد 90 متری در حافظیه 17 میلیون تومان رهن و کرایه ماهی 500 هزار تومان، واحد 80 متری در شهرک تعاون رهن 25میلیون تومان، کرایه ماهی 450 هزار تومان، واحد 170 متری شهرک پردیس رهن کامل 180میلیون تومان و واحد 100متری خیابان سراب 120میلیون تومان رهن و ماهی یک میلیون و دویست هزار تومان کرایه است.

  • دیگر خانه ارزان نداریم

یکی دیگر از مشاوران املاک در کرمانشاه درباره آخرین وضعیت نرخ خرید و فروش خانه در این شهر می گوید: خانه هایی داریم که به اصطلاح پنت هاوس هستند و از انواع امکانات برخوردارند و نرخ آنها به متری 12، 13 میلیون تومان و حتی بیشتر هم می رسد، اما حتی در مسکن های مهر هم خانه متری 5/1 میلیون تومان باقی نمانده است.

ایرج شاهمرادی ادامه می دهد: برای مثال هم اکنون و به صورت حدودی قیمت منزل در محدوده 22بهمن، متری 6 تا 12میلیون تومان، در شهرک پردیس متری 3 تا 6 میلیون تومان، در شهرک معلم متری 2 تا 4 میلیون تومان، در خیابان بهار متری 4 تا 8 میلیون تومان، در خیابان نوبهار متری 7 تا 13میلیون تومان، در شهرک الهیه متری 4 تا 8 میلیون تومان و در محدوده کارمندان متری 3 تا 7 میلیون تومان است.

  • انتقاد رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف نماینده

گرانی مسکن در کرمانشاه تا جایی پیش رفت که انتقاد رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف نماینده شهرستان کرمانشاه را نیز به دنبال داشت. فردین امیری می گوید: قیمت مسکن اکنون با هزینه تمام شده ساخت وسازهایی که در نظام مهندسی به صورت کارشناسی با آن روبرویم، مطابقت ندارد. وی ادامه می دهد: بالا بودن قیمت مسکن برای خرید و فروش و رهن و اجاره در کرمانشاه قابل توجه است و باید فکری به حال افزایش قیمت ها کرد. به گفته امیری، باید در قالب کار کارشناسی درصد مشخصی را برای افزایش کرایه ها معین کرد تا افزایش به صورت سلیقه ای نباشد. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف نماینده کرمانشاه خواهان ورود مسئولان استان به موضوع مسکن و ساماندهی قیمت ها شد. گرانی مسکن حتی استاندار کرمانشاه را نیز وادار به واکنش کرد؛ به گونه ای که دستور داد کمیته ای با هدف ساماندهی وضعیت نرخ مسکن در کرمانشاه با حضور دستگاه های مربوط تشکیل گردد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27368

به "بار گرانی مسکن بر دوش مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بار گرانی مسکن بر دوش مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید