آنالیز عملکرد تیم بسکتبال جوانان در مسابقات جهانی

به گزارش مجله سرگرمی، قاسم کیانی در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به عملکرد تیم بسکتبال جوانان در مسابقات قهرمانی دنیا و با تاکید بر اینکه نتایج به دست آمده متناسب با توانایی بازیکنان نبود، گفت: اظهار نظری که در خصوص این تیم و عملکردش در قاهره دارم بر مبنای مشاهداتم از مسابقات است نه صرفا شنیده ها.

آنالیز عملکرد تیم بسکتبال جوانان در مسابقات جهانی

وی در این رابطه ادامه داد: تیم بسکتبال جوانان تا بیش از این در چهار دوره رقابت های قهرمانی دنیا شرکت داشت، از مجموع این چهار دوره من در دو دوره حضور داشتم و یک دوره را هم از نزدیک دنبال کردم. بر همین اساس تاکید می کنم نتیجه به دست آمده در مسابقات سال جاری ضعیف ترین نتیجه ممکن حساب می گردد.

این کارشناس بسکتبال با اشاره به اینکه فکر می کردم ضعیف ترین عملکرد تیم بسکتبال جوانان در مسابقات دنیای مربوط به دوره قبل باشد یادآور شد: اما عملکرد بازیکنان و نتایجی که در این دوره به دست آوردند ضعیف تر از چهار دوره پیش بود، برای این ادعا دلایل زیادی است و اولین آن اینکه تیم ایران به دلیل مطرح شدن بیش از حد سابقه حریفان نتوانست در حد خود ظاهر گردد.

کیانی تاکید نمود: اینکه سابقه حریفان و عملکردی که در ادوار مختلف مسابقات دنیای داشتند باید مورد توجه قرار می گرفت درست بود اما نه در این حد که گویی تیم ایران باید با این پیشینه و سابقه حریفان بازی کند. واقعیت این بود که ما با تیم هایی رقابت کردیم که مثل خودمان بازیکنان شان در رده زیر 19 سال بودند اما توجه بیش از حد به سابقه و پیشینه آنها، باعث بزرگتر جلوه دادن حریفان شد در حالی که ایران هم خود به عنوان قهرمان آسیا در مسابقات شرکت نموده بود.

این مربی بسکتبال با بیان اینکه همواره در این گونه مسابقات 40 درصد تیم ها شرایط بهتر از ایران ندارند و تقریبا هم سطح با ما هستند، توضیح داد: در همین مسابقات جوانان دنیا بسکتبال کشورهایی مثل کره جنوبی، ژاپن، آنگولا، اقتصادی و مصر همطراز با ایران بودند؛ حتی به اعتقاد شخص من ایران از این تیم ها تواناتر هم بود چون به لحاظ مهره در بعضی پست ها شرایط بهتری داشتیم.

وی اضافه کرد: 60 درصد دیگر تیم ها در مسابقات جوانان دنیا از کشورهایی بودند که به طور کلی به لحاظ امکانات خیلی بهتر از ایران هستند اما حتی این کشورها هم در رده سنی جوانان خیلی بالاتر از ایران نیستند. البته حساب یکسری از تیم ها مانند کانادا و به خصوص آمریکا که بازیکنان شان به لحاظ فیزیکی کاملا برتر از کشوری مثل ایران هستند، از سایر تیم ها جداست. بازیکنان بسکتبال این گونه کشورها جثه ای بزرگ و حجیم دارند بازیکنان ما در رده سنی جوانان در مقابل چنین حریفانی حرف زیادی برای گفتن ندارند.

کیانی در ادامه صحبت های خود گفت: هستند کشورهایی هم که در بسکتبال از ایران صاحب نام ترند اما از نظر فیزیکی بازیکنان شان نفرات شان به نفرات ما نزدیک هستند بر این اساس بسکتبالیست های جوان ما می توانند مقابل چنین تیم هایی به خصوص در رده سنی جوانان خودی نشان دهند. منظور کشورهایی مانند اسپانیا، آرژانتین و برزیل هستند که بازیکنان شان در رده سنی زیر 19 سال شرایطی تقریبا مشابه ایران دارند یعنی در شرایط سخت و فشار دچار اشتباه و استرس می شوند و خیلی زیاد تحت تاثیر جو قرار می گیرند.

این کارشناس بسکتبال که زمانی راهنمایی تیم جوانان را بر عهده داشت با تاکید بر اینکه باید نگاه مان به حریفان به خصوص در رده سنی جوانان واقع بینانه تر باشد گفت: وقتی مقابل اسپانیا قرار می گیریم قبل از هر چیز به پیشینه و تاریخ بسکتبال این کشور توجه داریم و اینکه بسکتبال اسپانیا بازیکنی مثل پل گسول را در اختیار دارد، در حالی که تیمی که رو به روی ما واقع شده است زیر 19 سال اسپانیاست و عملکرد آن هیچ ارتباطی به پیشینه بسکتبال اسپانیا ندارد.

به گزارش خبرنگاران، قاسم کیانی در ادامه این تبادل نظر تاکید نمود: توجه به پیشینه تیم های از همان ابتدا کار را برای نماینده ایران سخت کرد، در حالی که واقعیت این بود که اقتصادی خیلی قوی نیست، مصر بسکتبالی پایین تر از ایران دارد و آنگولا هم فزونی خیلی زیادی نسبت به ایران ندارد. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که قرار نیست در دیدارهای دنیای با تیمی مثل سنگاپور و مالزی دیدار کنیم، ایران در ادوار گذشته به عنوان نایب قهرمان و تیم سوم آسیا در مسابقات شرکت کرد اما این بار که به عنوان قهرمان آسیا در رقابت ها ظاهر شدیم عملکردی ضعیف تر از ادوار گذشته داشتیم قبل از اعزام قافیه را باخته بودیم.

وی همچنین به یک موضوع اشاره نمود و اینکه بسکتبال جوانان ایران در روز نخست بازی ها که با آمریکا بازی داشت از دیدار دو تیم ایتالیا و آنگولا که باید در روزهای بعد با آنها بازی می کرد، هیچ استفاده ای نکرد.

کیانی در این رابطه گفت: دیدار این دو تیم در روز اول مسابقات به وقت اضافه کشیده شد آنها با تمام توان در وقت اضافه حاضر شدند تا نتیجه بگیرند این بهترین فرصت برای تیم ایران بود که این دو تیم را در همین بازی بررسی کند اما از این فرصت استفاده نکرد، شاید اگر غیر از می شد با آن اختلاف مقابل این دو تیم نمی باختیم شکست برابر این تیم ها به خاطر قدرت شان نبود بلکه به خاطر ضعف خودمان بود.

مربی بسکتبال ایران با تاکید بر اینکه توان بسکتبالیست های جوان کشورمان از عملکرد و نتایجی که در مسابقات دنیای داشتند، بالاتر است، گفت: اینکه می گویند بازیکنان بعضی تیم ها از 7، 8 سالگی بسکتبال را آغاز می نمایند خیلی درست نیست فکر کنید اگر بازیکنی در این شرایط سنی درگیر قواعد پیچیده بسکتبال گردد یا دو بار ضربه برخورد توپ به سرش را تحمل کند، چه بسا دلسرد از ادامه فعالیت در بسکتبال گردد. در بعضی کشورها بازیکنان را از این سن زیر نظر می گیرند کما اینکه در ایران هم از 10، 11 سالگی بازیکنان تحت نظر هستند.

وی با تاکید بر اینکه تیم بسکتبال جوانان در مسابقات دنیای بدون هیچ نقطه قوتی، بازگشت به عقب داشت، گفت: در دفاع و حمله بازیکنان ضعیف بودند شاید اگر عمده تاکتیک تیم شوت از راه دور نبود و تا حدی هم از بازی نزدیک به سبد استفاده می شد-نه با پست پنج بلکه به وسیله نفوذ به زیر سبد- شاید بهتر نتیجه می گرفتیم اما در هر صورت بازیکنان تمام کوشش خود را کردند، اعضای کادر فنی تمام توانایی خود را گذاشت شاید این توانایی کافی نبود.

کیانی گفت: فدراسیون تمام برنامه ریزی های مورد نظر کادر فنی تیم بسکتبال جوانان را اجرا کرد و کاملا از این تیم حمایت داشت. تیم جوانان اگرچه نتوانست در مسابقات دنیای عملکرد خوبی داشته باشد اما قطعا از ترکیب این تیم در آینده بازیکنانی در ترکیب تیم ملی خواهیم داشت.

کارشناس بسکتبال ایران در خاتمه تبادل نظر با مهر به دو موضوع اشاره نمود و گفت: رفتار بعضی بازیکنان باید منطقی تر گردد این برای آینده خود آنها بهتر است و مربیان در این زمینه نقش مدیریتی دارند. دیگر اینکه نگاه مربیان هم باید تغییر کند و توجه داشته باشند به اینکه با عقبه و پیشینه حریفان کاری نداریم. در مسابقات دنیای جوانان حریفان ایران تیم هایی در رده زیر 19 سال هستند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53808

به "آنالیز عملکرد تیم بسکتبال جوانان در مسابقات جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز عملکرد تیم بسکتبال جوانان در مسابقات جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید