تضمین کار و زندگی آینده با مدل تحصیل 60 ساله ، ز گهواره تا گور دانش بجوی!

به گزارش مجله سرگرمی، اجرای ایده تحصیل 60 ساله از سوی برخی دانشگاه های معتبر دنیا می تواند زندگی شغلی فارغ التحصیلان را تا مدت ها تضمین کند.

تضمین کار و زندگی آینده با مدل تحصیل 60 ساله ، ز گهواره تا گور دانش بجوی!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران؛ فاطمه صائبی صفت- رویکرد جدیدی در مورد آموزش عالی در جریان است که بر اساس آن، دوره یادگیری و سر کلاس نشستن چهار سال نیست، بلکه می تواند بیش از 6 دهه طول بکشد و دانشجویان کنونی دانشگاه ها می توانند در طول عمرشان به یادگیری ادامه دهند.

تحصیل 60 ساله در دانشگاه مدلی در حال توسعه است که در درجه اول بازوی یادگیری مداوم را در دانشگاه ها شکل می دهد تا با هدف توسعه یک مدل یادگیری فراتر، شعار ز گهواره تا گور دانش بجوی را اجرایی کند. در جهان بسیارند افرادی که بار ها و بار ها مشاغل خود را تغییر می دهند و صنایع امروزی نیز آنچنان نیازمند پیشرفت سریع هستند که کارمندان باید به طور مداوام مهارت های جدید را یاد بگیرند.

هانتینگتون دی لمبرت، معاون بخش ادامه تحصیل و گسترش دانشگاه هاروارد که رهبر جنبش دانشگاه 60 ساله است، در این مورد می گوید: ایده اصلی تحصیل 60 ساله، ایجاد بازار کار و امنیت شغلی است. کارمندان آینده هر پنج سال یک بار باید شغلشان را تغییر دهند، احتمالا باید این کار را 60 تا 80 سال تکرار کنند و برای هر تغییر شغل باید مهارتی را یاد بگیرد که در دانشگاه نیاموخته اند.

گری متکین، معاون بخش آموزش مداوم دانشگاه کالیفرنیا، نیز در این مورد می گوید: هرچند که تحصیل در 60 سال، نام جدیدی برای یادگیری مادام العمر به نظر می رسد، اما تفاوت در این است که یک موسسه آموزشی دوره ها و برنامه های رسمی آموزشی را در مقاطع مختلف زمانی برای دانشجویانش برگزار می کند.

مزیت های تحصیل 60 ساله چیست؟

وی می افزاید: برنامه درسی 60 ساله می تواند اساس دانشگاه ها برای ایجاد گرایش های مختلف در سال های متوالی و همینطور توجه به تربیت نیروی کار متناسب با نیاز هر منطقه باشد.

متکین معتقد است که این رویکرد نه تنها به نفع دانشجویان است، بلکه نقش دانشگاه ها را نیز افزایش می دهد و موجب می شود که دانشگاه کمک بیشتری به جامعه کند. هزینه اندک دوره های آموزشی، مدارک قابل انتقال (به جای ماندن در یک موسسه دانشجویان می توانند مدارک خود را با خود به موسسات دیگر ببرند)، برگزاری برخی کلاس ها به صورت حضوری و برخی دیگر به شکل آموزش مجازی یا آنلاین بخشی از مدل تحصیل 60 ساله هستند.

چنین مدل آموزشی موجب می شود که ارتباط بیشتری میان دانشگاه ها و فارغ التحصیلان برقرار شود و همچنین بدون در نظر دریافت مکان آن ها و از طریق کمک های مالی و خدمات شغلی، پشتیانی بیشتری از دانشجویان شود.

علاوه بر این کوتاه شدن ساعات کلاس درس، تمرکز بیشتر روی مهارت های شغلی (هم مهارت های سخت مانند یادگیری زبان جدید کامپیوتر یا فناوری و هم مهارت های راحت مانند یادگیری چگونگی مشارکت در مکالمات و گفتمان های سخت) و همچنین مد نظر قرار دریافت چالش های واقعی زندگی، مورد پژوهی و مطالعه از دیگر ویژگی های مدل تحصیل 60 ساله است.

تنها با پنج هزار دلار مادام العمر درس بخوانید و مهارت بیاموزید

از آنجا که بیشتر دوره ها در این رویکرد برای همه باز است، نیازی به تعهد بلند مدت نیست و هزینه آن کمتر از دریافت مدرک تحصیلی معمولی است و این دوره ها برای طیف گسترده تری از دانشجویان با زبان های مختلف قابل دسترس خواهد بود. در حالی که هیچ برنامه مکتوبی در مورد تحصیل 60 سال وجود ندارد، چند دانشگاه از جمله دانشگاه کالیفرنیا، هاروارد و واشنگتن در حال تدارک اجرای این برنامه هستند.

به گفته رووی برانون، معاون دانشگاه واشنگتن، دوره کامل اخذ مدرک دوره های تحصیل در 60 سال، حدود 9 ماه به صورت پاره وقت طول می کشد که هر کدام از دوره ها بین 3 هزار و 600 تا 4 هزار و 500 دلار هزینه خواهند داشت، حتی برای دانشجویانی که در دوره هایی با هزینه کم شرکت می کنند و نیاز به کمک مالی دارند، صندوق غیراعتباری در نظر گرفته شده که این امر در جهانی آموزش عالی غیرمعمول است.

پیش بینی ها بر این است که تعداد فارغ التحصیلان جهان در سال 2016 حدود 31 درصد افزایش یافته است و موردی که همگان تقریبا با آن موافقند نیاز به راهنمایی بیشتر است؛ موضوعی که در مصاحبه با دانشجویان دانشگاه هاروارد نیز مکررا مطرح شده است. از آنجا که بخش عمده ای از برنامه های درسی تحصیل 60 ساله روی زندگی کاری متمرکز است، آموزش مهارت های شغلی متناسب با بازار کار دارد و این همان چیزی است که فارغ التحصیلان را دوباره روانه دانشگاه ها می کند.

چه دانشگاه هایی به تحصیل مادام العمر فکر می کنند؟

سال گذشته موسسه فناوری جورجیا گزارش دو سالانه ای را تحت عنوان نوآوری تعمقی، آموزش مادام العمر منتشر کرد که در آن نقشه راه آموزش عالی را در این موسسه در 20 سال آینده تشریح کرد. در این نقشه راه چیزی شبیه به رویکرد تحصیل در 60 سال مطرح شد.

گفتنی است، تحصیل در 60 سال فقط به ایالات متحده آمریکا محدود نمی شود. دانشگاه نیوکاسل در سیدنی استرالیا در حال حاضر حدود 150 دوره کوتاه یک تا دو روزه را ارائه می دهد تا افراد بتوانند به صورت حضوری یا به صورت آموزش مجازی در آن شرکت کنند و مهارت جدید یاد بگیرند.

این دانشگاه دوره ها را از سه سال پیش شروع کرده است و حدود 2 هزار دانشجو در این دوره ها شرکت کرده اند که میانگین سنی آن ها بین 35 تا 50 سال است. یکی از اساتید این دانشگاه می گوید: ما دریافته ایم که افراد دیگر به دنبال مدرک تحصیلی نیستند. از سوی دیگر نیز کارفرمایان به جای مدرک تحصیلی به دنبال مهارت و توانایی افراد هستند و همین امر موجب شد که به فکر برگزاری این دوره های کوتاه مدت در دانشگاه بیفتیم.

گذرنامه های یادگیری الکترونیک

دانشگاه نیوکاسل همچنین در حال کار روی مفهوم گذرنامه یادگیری الکترونیک است که در آن همه مدارک و اعتبارات و دوره های آموزشی همانند تمبر های گذرنامه روی آن درج می شوند.

کیفیت یا مدرک؟

پروفسور دید می گوید: تحصیل در 60 سال نیاز به حمایت افراد و نهاد های دیگر دارد تا فرهنگ سازی شود. دانشکده ها و سرپرستان دانشگاه ها باید پتانسیل دانشگاه خود را بسنجند و بررسی کنند که آیا بهتر است مدرک گرایی را افزایش دهند یا فرهنگ صدور گواهینامه در ازای دوره های کوتاه مدت را و اینکه کدام یک از این ها بار مالی بهتری برای آن ها دارد.

وی می افزاید: هنوز این طرح با سوالات و چالش های بسکمک روبه رو است، اما یک واقعیت وجود دارد و آن این است که آموزش عالی دچار اختلالات بسکمک شده و تحولی در این راستا لازم است. من معتقدم که در آینده، آموزش به سمت آموزش مادام العمر در دانشگاه ها می رود.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55800

به "تضمین کار و زندگی آینده با مدل تحصیل 60 ساله ، ز گهواره تا گور دانش بجوی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضمین کار و زندگی آینده با مدل تحصیل 60 ساله ، ز گهواره تا گور دانش بجوی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید