خرازی: برجام آزمایش بزرگی برای اروپایی هاست، اروپایی ها باید در برابر تحقیرهای آمریکا بایستند

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: ایران و چین معتقدند تنها راه مقاومت در برابر فشارهای آمریکا است.

خرازی: برجام آزمایش بزرگی برای اروپایی هاست، اروپایی ها باید در برابر تحقیرهای آمریکا بایستند

به گزارش خبرنگاران، کمال خرازی عصر روز یکشنبه پس از دیدار با سانگ تائو، وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین در جمع خبرنگاران درباره محورهای مذاکراتش با این مقام چینی اظهار کرد: ایران و چین با مسائل مشترکی از جمله زورگویی های آمریکا روبرو هستند و این مسائل رو به افزایش است و ایران و چین معتقدند تنها راه مقاومت در برابر فشارهای آمریکاست.

وی ادامه داد: ایران و چین نسبت به آینده خوش بین هستند و بر این موضوع تاکید دارند که با همکاری با یکدیگر و مقاومت می توانند امور را به پیش ببرند و بر مسائل غلبه نمایند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: در این دیدار بر نقش ایران و چین در جهت ایجاد ثبات، امنیت و توسعه مالی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تاکید شد. همچنین بر نقش ایران در تامین انرژی چین و نقش چین در توسعه مالی ایران.

خرازی با بیان این که همکاری های خوبی بین دو کشور در جهت حل مسائل موجود وجود دارد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در این نشست در خصوص برجام نیز صحبتی شد، توضیح داد: در این جلسه در این مورد شرح داده شد که ایران همیشه تعهدات خود در برجام را اجرا نموده و بعد از خروج آمریکا از برجام ایران یک سال صبر کرد که اروپایی ها به تعهداتی که به ایران داده بودند عمل نمایند و وقتی مشاهده کرد که اروپایی ها در این زمینه گامی برنمی دارند بر اساس حق خود در برجام تصمیم گرفت که تعهدات خود در برجام را کاهش دهد.

وی با بیان این که دیگران در شرایط فعلی مسئول هستند و باید به تعهدات خود در برجام عمل نمایند، در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت موضوع امنیت و ثبات در منطقه برای ایران ادامه داد: روحیه ایرانی تحقیر و تسلیم را نمی پذیرد و همیشه در برابر این موضوع حتی با پذیرش شرایط سخت ایستادگی نموده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به بعضی از تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تاکید نمود: ما در دفاع از حقوق و امنیت خود جدی هستیم و از منافع ملی خود در عرصه های مختلف دفاع می کنیم.

وزیر امور خارجه پیشین ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر یکی از مسائل کنونی در تعامل بین ایران و چین مباحث پولی و بانکی است و آیا در این جلسه در ارتباط با حل این مسائل بحث و گفت وگویی شد، توضیح داد: بانک های چینی با آمریکا در ارتباط هستند ولی دو کشور در پی این هستند که بتوانند علی رغم فشارهای آمریکا به روابط خود ادامه دهند. علی رغم وجود فشارها سطح همکاری های مالی ایران و چین در سطح بالایی قرار گرفته است و این نشان می دهد که دو کشور با استفاده از راهکارهایی در کوشش هستند که این همکاری ها را ادامه دهند.

خرازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا پیش بینی می گردد که در فرصت باقیمانده از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، اروپایی ها اقدامی جدی در راستای اجرای تعهداتشان در برجام انجام دهند، گفت: اروپایی ها باید در برابر تحقیرهایی که آمریکا علیه آنها اعمال می نماید، بایستند. شما دیدید که اخیراً رئیس جمهور آمریکا رئیس جمهور فرانسه را احمق عنوان نموده است.

وی ادامه داد: آنها باید بدانند که در خصوص ضرورت ایستادگی در برابر زورگویی های آمریکا فقط بحث منافع ایران نیست بلکه منافع خود اروپا نیز هست. برجام آزمایش بزرگی برای اروپایی هاست که نشان خواهد داد که آنها چقدر می توانند در برابر فشارهای آمریکا بایستند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین در خصوص تحولات اتفاق افتاده در روابط ایران و انگلیس در طی روزهای اخیر و اقدام غیر قانونی این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق توضیح داد: انگلیسی ها به صورت غیر قانونی نفتکش ایرانی را متوقف نموده اند و این یک راهزنی دریایی است.

خرازی ادامه داد: ایران بر اساس قوانین بین المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می نماید. اگر انگلیسی ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد نمایند، ما هم می توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34267

به "خرازی: برجام آزمایش بزرگی برای اروپایی هاست، اروپایی ها باید در برابر تحقیرهای آمریکا بایستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرازی: برجام آزمایش بزرگی برای اروپایی هاست، اروپایی ها باید در برابر تحقیرهای آمریکا بایستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید