دستکاری دی ان ای گیاهان برای بهبود باردهی

به گزارش مجله سرگرمی، محققان ژاپنی برای نخستین بار پیروز به یافتن راهی برای دستکاری دی ان ای میتوکندری گیاهان شده اند که باعث افزایش باردهی آنها و نیز بارور شدن مجدد گیاهان نابارور می گردد.

دستکاری دی ان ای گیاهان برای بهبود باردهی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، اصلاح دی ان ای گیاهان برای ارتقای باروری آنها پدیده جدیدی نیست. اما این اولین بار است که از این روش برای درمان کامل مشکل ناباروری گیاهانی همچون ساقه برنج و کلزا استفاده می گردد.

این روش جدید باعث تنوع ژنتیکی محصولات نیز می گردد و بر توانمندی سلول های آنها برای عرضه محصولات بهتر می افزاید. پیشتر کوشش های مشابهی در این زمینه بر روی حیوانات انجام شده بود و انجام کاری مشابه بر روی گیاهان با دشواری ها و ظرافت های بیشتری روبرو بوده است.

ویراش و دستکاری دی ان ای میتوکندری به علت پیچیدگی بیش از حد تا به امروز ممکن نشده بود و این در حالی است که در دهه 70 میلادی برای این کار کوشش می گردد. این کار می تواند جلوی نابودی بعضی گونه های گیاهی را نیز بگیرد که از جمله آنها می توان به موز اشاره نمود که خطر انقراض بعضی انواع آن کاملا جدی است.

پژوهشگران امیدوارند در آینده با تکمیل این روش بتوان نه تنها گونه های گیاهی متنوع در خطر انقراض را تکثیر کرد، بلکه از این طریق بتوان آفات و بیماری های مختلف در گیاهان را نیز با سرعت و دقت بیشتری رفع و مداوا کرد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31352

به "دستکاری دی ان ای گیاهان برای بهبود باردهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستکاری دی ان ای گیاهان برای بهبود باردهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید