سازمان غذا و دارو: لوزارتان موجود در داروخانه ها سالم است

به گزارش مجله سرگرمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به فراوری داروی لوزارتان در 8 کارخانه داخلی گفت: تنها لوزارتان یک شرکت داخلی (اکتوور) از ماده موثر هندی دارای ناخالصی فراوریشده است و داروی فراوریی هفت کارخانه دیگر هیچ منع مصرفی ندارند.

سازمان غذا و دارو: لوزارتان موجود در داروخانه ها سالم است

به گزارش سازمان غذا و دارو، شهرام شعیبی اضافه نمود: گروه داروهای ضد فشارخون شامل والزارتان، لوزارتان و ایربزارتان در حین فراوری ماده اولیه، ناخالصی هایی فراوری می نماید که کارخانه فراوریکننده موظف است از سلامت فراورده اطمینان حاصل نموده و سپس آن را عرضه کند، البته باقی مانده ناخالصی باید در محصول نهایی کنترل گردد که سازمان غذا و دارو در این خصوص نظارت های لازم را اعمال نموده است.

وی اضافه نمود: بر همین اساس سازمان غذا و دارو در این زمینه طی دو نوبت، دستور ریکال (بازگشت) داروی والزارتان را یکی در سال گذشته اعلام نموده و در نوبت دیگر نیز اوایل امسال ورود ماده اولیه والزارتان دارای ناخالصی مذکور را متوقف نموده است.

شعیبی درباره زمان ریکال داروی لوزارتان گفت: ریکال اعلام شده در اواخر سال گذشته مربوط به ماده اولیه یک شرکت فراوریکننده چینی بوده که به صورت داوطلبانه اجرا شده است و فراوریات داخلی این دارو، وارداتی از ماده موثر این شرکت چینی نداشته اند.

وی درباره ریکال مواد اولیه لوزارتان فراوریی شرکت هندی نیز شرح داد: طی ریکال بین المللی هفته گذشته که مبنی بر میزان ناخالصی ماده اولیه فراوریی لوزارتان شرکت هندی بیش از مقدار مجاز بوده، فراخوان و جمع آوری داروی شرکت مذکور در صورت مشاهده در داروخانه های کشور صادر شد.

به گفته شعیبی سازمان غذا و دارو نیز با انجام آنالیز های لازم، دستور فراخوان داروی لوزارتان فراوریی با ماده اولیه دارای ناخالصی را متعاقباً صادر نموده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام نمود: فراوری داخلی لوزارتان در 8 کارخانه از مواد اولیه وارداتی صورت می گیرد؛ تنها داروی شرکت اکتوورکو از منبع هندی ریکال شده بوده که این کارخانه به علت نداشتن ظرفیت کافی برای فراوری این دارو فقط در سالهای 96 و 97 فراوری ناچیزی داشته و تمام مواد اولیه خریداری شده را مصرف ننموده است.

شعیبی تاکید نمود: سهم کارخانه مذکور از بازار داخلی این دارو تنها یک درصد بوده است که در حال حاضر نیز داروی لوزارتان فراوریی آن، در بازار وجود ندارد.

وی تاکید نمود: داروی فراوری شده با مواد اولیه دیگر شرکت ها کاملاً سالم بود و بر اساس توصیه های بین المللی، بیماران باید تا انجام آنالیز های کامل، داروی مصرفی خود را قطع نکنند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30855

به "سازمان غذا و دارو: لوزارتان موجود در داروخانه ها سالم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان غذا و دارو: لوزارتان موجود در داروخانه ها سالم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید