مسائل دوران سالمندی و جمعیت پیر ایران، کشور جوان ایران با شیب تند در حال پیر شدن است

به گزارش مجله سرگرمی، به دلیل سیاست های غلط جمعیتی، ایران در آینده ای نزدیک تبدیل به کشوری سالمند و پیر می گردد.

مسائل دوران سالمندی و جمعیت پیر ایران، کشور جوان ایران با شیب تند در حال پیر شدن است

به گزارش خبرنگار ، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه زندگی شهرنشینی، اشتیاق و تمایل خانواده ها به فرزندآوری به صورت چشمگیری کاهش یافته است. در برهه ای از زمان، ایران یکی از جوان ترین کشور های دنیا محسوب می شد، اما با توجه به افزایش سن ازدواج و به دنبال آن روالی که زوج های جوان برای فرزندآوری در پیش گرفتند، پیش بینی می گردد در 30 سال آینده، ایران در زمره یکی از سالمند ترین کشور های دنیا قرار گیرد.

سالمندی در تمام دنیا دستاوردی خوب محسوب می گردد، زیرا زیرساخت های حوزه بهداشت، درمان و پیشگیری به قدری ارتقا پیدا نموده است که طول عمر طبیعی افراد افزایش و در نتیجه تعداد افراد سالمند در کشورها روندی افزایشی داشته است.

کمبود متخصصین طب سالمند تهدیدی برای کشور

حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: تا 5 سال آینده جمعیت سالمند بالای 65 سال کشور به 30 درصد می رسد، اما معتقدم که ما در آینده دچار کمبود متخصصین طب سلامت در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر خانواده ها دارای 2 یا نهایتاً 3 فرزند هستند که با یاری آن ها می توانند از سالمندان حمایت نمایند؛ اما اگر روال رشد جمعیت به همین ترتیب پیش رود، تعداد فرزندان در خانواده ها به شدت کاهش پیدا می نماید و دیگر در آینده فرزندی نیست که بخواهد از افراد سالمند خانواده ها حمایت و احتیاج های آن ها را رفع کند.

برکاتی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت صفر تا 14 سال کشور به 45.5 درصد رسیده بود، اظهار کرد: متاسفانه امروز این آمار به 25 درصد کاهش پیدا نموده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه اضافه نمود: در سال 95 نرخ سالمندی در کشور به 2.2 درصد رسیده بود، اما متاسفانه در حال حاضر 10 درصد از جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل می دهند و پیش بینی می گردد در آینده تعداد افراد سالمند به 30 درصد برسد.

وی گفت: میزان زادوولد در سال های 59 تا 65 حدود 2 میلیون و 350 هزار نفر بود، اما این میزان در سال های 91 تا 93 به یک میلیون و 100 هزار نفر کاهش پیدا نموده و این مسئله یک زنگ خطر بزرگ برای ایران در زمینه کهولت جمعیت است.

وجود افراد سالمند در کشور یک مزیت پزشکی محسوب می گردد

به همین دلیل محسن شطی رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: با پیشرفت علم و تکنولوژی سن امید به زندگی در بین مردم ایران با توجه به پیشرفت کشورمان در علم پزشکی و کنترل بیماری های عفونی افزایش پیدا نموده است و از سوی دیگر به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و روش های پیشگیری، میزان مرگ ومیر افراد با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: وجود افراد سالمند در کشور یک مزیت از نظر پزشکی و بهداشتی محسوب می گردد و در حال حاضر بین 9.5 تا 10 درصد از مردم کشورمان را سالمندان تشکیل می دهند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه معمولاً افراد سالمند مبتلا به بیماری های مزمن مانند قلبی و عروقی و پُر فشاری خون هستند که ضروری است برای حفظ و ارتقا سلامت آن ها برنامه ریزی دقیق انجام گردد.

شطی تاکید نمود: اگر بخواهیم سالمندان سالمی در آینده داشته باشیم ضروری است آموزش های مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه از همان دوران کودکی و در مدارس به بچه ها داده گردد.

وی با اشاره به اینکه افراد سالمند دارای مهارت و تجربه بالایی هستند، بیان نمود: جامعه ای که افراد سالمند سالم و فعالی دارد کمتر دچار مسائل و آسیب های اجتماعی می گردد. به همین دلیل وزارت بهداشت بسته های خدماتی ویژه سالمندان تدوین و به مراکز جامع خدمات سلامت و خانه های بهداشت به این افراد ارائه می دهد.

نگهداری افراد سالمند نا سالم هزینه بر و پر دردسر است

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: وجود افراد سالمند در جامعه می تواند باعث افزایش هزینه های تحمیلی بر حوزه سلامت کشور جهت نگهداری و مراقبت از این افراد گردد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت اقدامات ارزیابی و آزمایش های دوره ای سالمندان را به طور رایگان در پایگاه های بهداشت و مراکز جامع سلامت انجام می دهد و در صورت تشخیص بیماری یا مشکل خاص به پزشک سطح 1 یا 2 ارجاع داده می شوند.

شطی ادامه داد: وزارت بهداشت به منظور ارتقای سلامت سالمندان، بسته های خدماتی مختلفی را تدوین نموده است و علاوه بر این در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشت، شیوه سطح زندگی سالم و راه های جلوگیری از افسردگی را به سالمندان آموزش داده می گردد.

جوان ترین و پیرترین استان های کشور

وی اظهار کرد: فعالیت بدنی مناسب و تغذیه سالم در دوران سالمندی بسیار اهمیت دارد و وزارت بهداشت با همکاری سازمان های مربوطه مانند بهزیستی، برنامه های مشترکی را برای سالمندان در نظر گرفته است.

مسائل روانی سالمندان در جامعه مغفول مانده

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: بعضی از استان ها مانند استان گیلان درصد زیادی از افراد سالمند را در خود دارد و در سوی دیگر استان سیستان وبلوچستان جوان ترین منطقه در کشور محسوب می شوند.

شطی اضافه نمود: کاهش فرزندآوری نتیجه ای جز سالمند شدن کشور طی چند سال آینده ندارد و من به خانواده ها و به خصوص زوج های جوان توصیه می کنم که ازدواج را به تاخیر نیندازند و از آن پرهیز ننمایند.

تعداد متخصصان طب سالمندی با جمعیت سالمندان همخوانی ندارد

شطی ادامه داد: پذیرش در رشته تخصص طب سالمندی از سال گذشته متوقف شده است و در حال حاضر آغاز مجدد جذب دانشجو در رشته تخصص طب سالمندی در معاونت آموزشی در حال آنالیز است.

وی ادامه داد: تعداد فارغ التحصیلان متخصص طب سالمندی با توجه به جمعیت افراد سالمند کم است و باید توجه ویژه ای نسبت به این موضوع گردد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به مسائل دوران سالمندی اضافه نمود: اگر دوران سالمندی با رفتار درست و فعالیت فیزیکی مناسب طی گردد، سالمندان ما فعالیتی سالم در جامعه خواهند داشت.

وی با اشاره به مسائل سالمندی گفت: سالمندی به معنای بیماری نیست و این دوران می تواند به دلیل رعایت نکردن مسائل مختلف بهداشتی و مصرف کم مواد غذایی سالم منجر به بروز مسائلی برای حوزه سلامت و حتی خانواده سالمندان گردد.

شطی بیان نمود: اگر افراد از تغذیه سالم در دوران میانسالی و جوانی استفاده ننمایند و فعالیت فیزیکی خوبی نداشته باشند در دوران سالمندی دچار مسائل متعددی می شوند و در سنین بالا فرد به بیماری های مختلفی مبتلا می گردد.

وی گفت: در دوران سالمندی تغییرات فیزیولوژی در بدن اتفاق می افتد که این تغییرات باعث شده است فرد سالمند در معرض بیماری های مختلفی قرار گیرد و از فرد سالمند باید مراقبت های ویژه ای به عمل آید.

مصرف هم زمان داروهای مختلف بوسیله سالمندان

شطی اضافه نمود: فرد سالمند ممکن است دچار بیماری های مختلفی به طور همزمان گردد و به همین دلیل داروهای مختلفی را به صورت همزمان باید مصرف کند؛ در این وضعیت افراد سالمند ممکن است دچار تعادل در حرکت و ضعف عضلاتی شوند.

وی بیان نمود: افراد سالمند در سنین بالا ممکن است دچار اختلالات روانی و حواس پرتی شوند و از سوی دیگر با توجه به اینکه معمولاً دوران بازنشستگی خود را سپری می نمایند، دچار افسردگی می شوند.

شطی یادآوری کرد: افراد سالمند ممکن است دچار مسائل و آسیب های اجتماعی شوند و همین مسئله می تواند خانواده ها را با مسائل متعددی روبرو کند.

کاهش نرخ ازدواج در جوانان و فرزندآوری طی چند سال اخیر سبب شده است که جمعیت سالمند ایران روندی افزایشی داشته باشد. از سوی دیگر اگر افراد سالمند از سلامت جسمی و روانی مناسبی برخوردار نباشند، هزینه های زیادی را به حوزه سلامت و خانواده ها تحمیل خواهند کرد و همین مسئله باعث بروز مسائل مختلفی می گردد.

به نظر می رسد بهترین اقدام به منظور پیشگیری از گرایش جمعیت کشور به سالمندی افزیش نرخ فرزندآوری و آمار ازدواج در میان جوانان است که لازمه آن فراهم کردن شرایط مساعد برای ازدواج آسان و حتی فرزندآوری ارزان قیمت برای زوج های کشورمان است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38853

به "مسائل دوران سالمندی و جمعیت پیر ایران، کشور جوان ایران با شیب تند در حال پیر شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل دوران سالمندی و جمعیت پیر ایران، کشور جوان ایران با شیب تند در حال پیر شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید