مهمان ناخوانده ای که در پوست سر زندگی می کند

به گزارش مجله سرگرمی، یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: شوره سر به علت وجود یک قارچ هم زیست ایجاد می شود که این قارچ روی پوست همه افراد وجود دارد.

مهمان ناخوانده ای که در پوست سر زندگی می کند

محمد رضوانی متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره شوره سر اظهار کرد: به پوسته ریزی قابل مشاهده سطح پوست، شوره سر می گویند، شوره سر می تواند علاوه بر سطح پوست سر نواحی دیگر مانند بین موها، تاج ابروها، کنار بینی، بین ریش و سبیل و داخل و پشت گوش را هم درگیر کند.

او بیان نمود: علل شوره سر وجود یک قارچ هم زیست است که این قارچ در روی پوست همه انسان ها وجود دارد، ولی در افرادی که جنس چربی و pH چربی پوست آنها برای رشد این قارچ مناسب است، جمعیت این قارچ افزایش پیدا می کند، بنابراین شوره سر ایجاد می شود، به فرم شدید شوره سر که همراه با التهاب و خارش پوست است، درماتیت سبورئیک گفته می شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: شوره سر پس از سن بلوغ ایجاد می شود، افرادی که مبتلا به شوره سر هستند تا زمانی که جنس چربی پوست سر آنها برای رشد این قارچ هم زیست مساعد است، شوره سر آنها ادامه پیدا می کند، بنابراین یک فرد ممکن است به مدت 6 ماه مبتلا به شوره سر و شخصی دیگر سال ها به این عارضه دچار باشد.

رضوانی تاکید کرد: یکی از درمان های موثر رفع شوره سر افزایش دادن دفعات شست وشو است، اقدام بعدی کاهش جمعیت قارچ هم زیستی است که در سطح پوست سر زندگی می کند که برای این منظور از شامپو های ضد شوره استفاده می کنیم، شامپو های ضد شوره باید در پایان استحمام به مدت چند دقیقه بین مو های سر باقی بمانند تا بتوانند خاصیت ضد قارچ خود را اعمال کنند، از جمله شامپو های ضد شوره می توان به سلنیوم سولفاید و کتوکونازول اشاره کرد، اگر شوره سر خیلی شدید باشد می توان از قرص خوراکی ضد قارچ هم کمک گرفت، ولی از آنجا که مصرف قرص خوراکی ضد قارچ نسبت به شامپو عوارض بیشتری دارد، پزشک در اغلب موارد این قرص را تجویز نمی کند.

او شرح داد: برای درمان درماتیک سبورئیک از دارو های ضد التهاب و ضد قارچ موضعی استفاده می کنیم.

شوره سر در فصول سرد سال بیشتر بروز پیدا می کند

این متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: شوره سر در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) بیشتر مشاهده می شود همچنین این عارضه با استرس های روانی شدت پیدا می کند.

رضوانی اظهار کرد: شوره سر در زنان ممکن است تا دوران یائسگی و در مردان هم تا سن 50 سالگی ادامه پیدا کند، نوزادان هم ممکن است به شوره سر دچار شوند که شوره سر در این افراد اغلب تا 6 ماهگی بهبود پیدا می کند، در صورت ضرورت می توان از شامپو های ضد شوره اطفال که ترکیبات ضد قارچ آن ملایم تر است، برای رفع شوره سر نوزادان کمک بگیریم.

او درباره تاثیر مصرف سرکه سیب در رفع شوره سر بیان نمود: سرکه سیب pH پوست سر را تغییر می دهد بنابراین می تواند جمعیت قارچ هم زیست را کاهش دهد، اما سرکه سیب می تواند رنگ مو را خراب و پوست سر را هم تحریک کند، بنابراین مصرف سرکه سیب برای زنانی که مو های خود را رنگ کرده اند، چندان خوشایند نیست، سرکه سیب بیشتر برای رفع شپش سر استفاده می شود.

رضوانی یادآوری کرد: شوره سر در مردان بیشتر مشاهده می شود همچنین بلندی مو ها هم در ابتلا به این عارضه موثر است بنابراین افراد هنگامی که مو های سر یا ریش های خود را کوتاه می کنند، شوره سر آنها کمتر می شود.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 51065

به "مهمان ناخوانده ای که در پوست سر زندگی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمان ناخوانده ای که در پوست سر زندگی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید