پروفسور رضا در آستانه 100 سالگی عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، استاد فضل الله رضا دانشمند معروف ایرانی و رئیس اسبق دانشگاه های تهران و صنعتی شریف و نماینده اسبق ایران در یونسکو که هفته گذشته پس از سال ها اقامت در کانادا خاتمه به ایران بازگشت، امروز دوشنبه 4 آذر طی مراسمی که با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در محل این فرهنگستان برگزار شد، به عنوان عضو پیوسته افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب شد.

پروفسور رضا در آستانه 100 سالگی عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد

به این ترتیب پروفسور رضا در آستانه 100 سالگی فعالیت خود را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز کرده است.

فضل الله رضا در سال 1293 شمسی در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به خاتمه برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت. او در سال 1324 مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه کلمبیا آمریکا و دکتری خود را در رشته مهندسی برق از مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد. وی طی سال های 1329 تا 1334 استاد گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه ام آی تی در بوستون آمریکا بود و بین سال های 1333 تا 1347 در هیات علمی گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت.

رضا در سال های 1340 تا 1353 استاد مهمان در دانشگاه های مرکزی سوییس، کپنهاگ دانمارک، پاریس و دانشگاه کلرادو آمریکا بوده است. دانشگاه های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک گیل از دیگر دانشگاه هایی است که این استاد برجسته ایرانی در آنها تدریس کرده است. وی یکی از پایه گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه های n دهانه ای انجام داده است.

پروفسور فضل الله رضا امروز در حالی به عنوان عضو پیوسته افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب شد که سه سال پیش هم در یکی از جلسات شورای این فرهنگستان به عنوان مهمان ویژه حضور یافته بود.

در نشست امروز علاوه بر پروفسور رضا، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چند تن دیگر از اعضای این فرهنگستان سخنرانی کردند که مشروح گزارش این جلسه متعاقباً منتشر می شود.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77442

به "پروفسور رضا در آستانه 100 سالگی عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروفسور رضا در آستانه 100 سالگی عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید