یک محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی رونمایی شد

به گزارش مجله سرگرمی، با حضور وزیر بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از نخستین دستگاه HPLC فراوری داخل (کروماتوگرافی مایع با بازده بالا) که دستگاهی با قابلیت جداسازی، شناسایی و مقدارسنجی اجزای یک ترکیب بوده و دارای پمپ گرادیان چهار حلاله است، رونمایی شد.

یک محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی رونمایی شد

به گزارش خبرنگاران، استفاده از بهترین قطعات و صرف دقت فراوان در ساخت قطعات مختلف موجب گردیده تا این دستگاه در عمل از طول عمر زیاد و صحت و دقت فوق العاده ای برخوردار باشد، به طوری که می توان آن را با فراوریات شرکت های مشهور جهان مقایسه کرد.

این محصول اولین نمونه ایرانی از دستگاه HPLC است که حاصل کار و کوشش گروهی از محققان بوده و ساخت آن، حدود چهار سال زمان برده است.

همچنین این دستگاه در دو مدل با پمپ چهار حلاله و تک حلاله ساخته گردیده و در جداسازی مواد و غلظت در آزمایشگاه های تشخیصی، صنایع داروسازی، کشاورزی، شیمی، نفت و گاز کاربرد دارد و قیمت تمام گردیده آن حدود 150 میلیون تومان بوده که یک سوم تا نصف قیمت نمونه های خارجی اش است.

بر اساس اعلام وبدا، کروماتوگرافی مایع با بازده بالا (HPLC)، یک تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی است که نقش عمده ای در عدم خروج ارز از کشور برای خرید دستگاه های مشابه خارجی دارد.

باید باور کنیم که می توانیم فراوریات با کیفیت بالا داشته باشیم

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی گفت: جای خوشحالی دارد که توانسته ایم در فراوری کمی و کیفی علم در منطقه و بین همه کشورهای اسلامی رتبه اول را کسب کنیم و علاوه براین، در ارزشیابی های بین المللی نیز رتبه پانزدهم را در بین کشورهای فراورینماینده علم به خود اختصاص داده ایم و محصولاتی را فراوری نموده ایم که حاصل تحقیقات است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درخصوص فراوری دستگاه HPLC توسط دانشمندان ایرانی، تشریح کرد: این محصول از پرمصرف ترین محصولاتی است که هر ساله 40 تا 50 مورد از آن را از خارج وارد می کردیم، اما امروز توانسته ایم آن را در کشور فراوری نموده و وارد بازار کنیم و پس از اینکه این محصول در دسترس مصرف نماینده نهاده شد، از آن رونمایی نموده ایم. ما زمانی می توانیم بگوییم که در علم پیشرفت نموده ایم که فناوری هم در کنارمان باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 1000 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت داریم، اعلام کرد: 50 مورد از این شرکت ها صادراتی هستند و علاوه بر تامین احتیاج بازار داخلی، محصولاتشان را صادر می نمایند.

دکتر ملک زاده در خاتمه اعلام کرد: ما باید باور کنیم که می توانیم در ایران فراوریاتی با کیفیت بالا ارائه کنیم. امیدوارم در آینده شاهد فراوری محصولات فناورانه بیشتری باشیم.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1560

به "یک محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید