17 دسامبر؛ سالروز تحول در صنعت حمل و نقل

به گزارش مجله سرگرمی، روز 17 دسامبر 1903 دو برادر دوچرخه ساز در دهکده کیتی هاوک ایالت کارولینای شمالی در آمریکا ماشین عجیب و غریبی را به نمایش گذاشتند که بنا به ادعای آنها می توانست با یاری یک موتور پرواز کند.

17 دسامبر؛ سالروز تحول در صنعت حمل و نقل

به گزارش خبرنگاران؛ این ادعای آنها مورد تمسخر و خنده بسیاری واقع شد. تا آن موقع صعود و حرکت در آسمان تنها توسط بالن با یاری گازهای سبک تر از هوا به پرواز در می آمد. بال هایی که عنوان گلایدر را داشتند هم تنها با سر خوردن بر روی هوا می توانستند حرکت نمایند و هیچ جسمی سنگین تر از هوا نتوانسته بود به پرواز درآید.

برادران رایت با ماشین عجیبی که ساخته بودند در ساعت 10:35 روز 17 دسامبر با حضور 5 شاهد نشان دادند که اجسام سنگین تر از هوا هم می توانند بر جاذبه زمین فائق آیند.

این ماشین که بعدها نام آئروپلان به خود گرفت هیچ شباهتی به آنچه ما امروز به عنوان هواپیما می شناسیم نداشت: دو سطح مربع مستطیل مانند، که با میله هایی به هم متصل شده یک قوطی بی در و پیکر را درست نموده بود و یک دم کوتاه و ملخی متصل به موتور داشت.

اورویل رایت، تنها سرنشین آن باید روی کف آن دراز می کشید. چنین ماشین به ظاهر مسخره ای، با روشن شدن موتور و مختصر هل دادن توسط ویلبر رایت، به حرکت درآمد و به فاصله چند ثانیه بالا رفت و اوج گرفت. کل پرواز 12 ثانیه طول کشید و ماشین پرنده برادران رایت تنها حدود 37 متر جابجا شد اما به عنوان نخستین پرواز موتوری در تاریخ هوانوردی به ثبت رسید.

برادران رایت در همان روز 3 پرواز دیگر هم انجام دادند. در پرواز دوم و سوم مسافت طی شده به 53 و 61 متر رسید و ارتفاع آنها از زمین حدود 3 متر بود. در آخرین پرواز ویلبر موفق شد در مدت 59 ثانیه مسافتی در حدود 284 متر را طی کند. روزنامه های محلی پس از شنیدن ماجرای پرواز، این دو برادر را دروغگو خواندند حتی کسانی که پرواز ماشین پرنده را دیدند هم تصور نمی کردند اختراع برادران رایت روزی بتواند به محبوب ترین وسیله حمل و نقل دنیا تبدیل گردد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8468

به "17 دسامبر؛ سالروز تحول در صنعت حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 دسامبر؛ سالروز تحول در صنعت حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید