استفاده از سموم سرطان زا در کشاورزی ایران

به گزارش مجله سرگرمی، استاد سم شناسی اکولوژی ایران گفت: استفاده از سموم در سبزی ها و میوه ها بالاتر از حد مجاز بوده به طوری که طبق آخرین آزمایشات اجرا شده در میوه و تره بار تهران 10 سم خطرناک وجود دارد.

استفاده از سموم سرطان زا در کشاورزی ایران

به گزارش خبرنگاران، احمد مهدوی در پنجمین همایش ملی تغییر و گاه شناسی درختی در اکوسیستم های خزری در خصوص مصارف سم و آسیب های وارده به اقلیم و انسان گفت: اگر در مبحث استفاده از سموم نظارت کافی نداریم نباید مصرف کنیم زیرا اثرات بقایای سموم دفع آفات در میوه ها و سبزی ها بر سلامت انسان ها تأثیر مستقیم می گذارد.

وی با بیان اینکه تاکنون 10 هزار گونه آفت ثبت شده است، توضیح داد: سموم این آفات موجب از بین رفتن حشرات نیز شده که غذای پرندگان است.

استاد سم شناسی اکولوژی ایران اضافه کرد: نباید از سموم آفت کش در جایی استفاده کنیم که پای فراوری غذا در میان است، ظهور آفت کش های مصنوعی شیمیایی و آلی هرکدام آسیب زننده بوده و بعضی سموم از ریشه وارد گیاه می گردد و داستان آدم کشی را شروع می نماید.

وی با اشاره به اینکه سموم آفت کش با طراحی دقیق برای کشتن آفات وارد بازار می گردد، توضیح داد: استفاده از سموم کشاورزی و بعضی علف کش های فعلی که در بازار وجود دارد موجب افزایش سرطان نیز می گردد اما متأسفانه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

مهدوی همچنین گفت: بعضی موش کش هایی که در حال حاضر مصرف می گردد نیز آفت کش های بدی هستند و استفاده از آنها موجب مرگ جانداران دیگر نیز شده است.

استاد سم شناسی اکولوژی ایران با بیان اینکه مسمومیت در اثر سموم در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، اظهارکرد: این در حالی است که بیشترین سموم در کشورهای توسعه یافته مصرف می گردد اما خطری برای انسان ها ایجاد نکرده زیرا در این کشورها حقوق مصرف نمایندگان و فاکتورهای مناسب در فراوری سموم به درستی رعایت می گردد.

مهدوی ادامه داد: سم بر روی کارگران کارخانه جات فراوری سم و کارگران سمپاشی مزارع و باغ ها بیشترین اثرات مخرب را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از قرص برنج در انبار برنج و حبوبات برای جلوگیری از آفات منسوخ شده است، گفت: باید از ورود این نوع قرص ها به بازار جلوگیری گردد زیرا در غیر این صورت کشتار ایرانیان با قرص برنج رقم می خورد.

استاد سم شناسی اکولوژی ایران با اشاره به اینکه ورود سموم و آفت کش ها از مزارع برنج به تالاب ها اثرات مخربی را برای آبزیان و ماهی ها دارد، توضیح داد: در حال حاضر مازندران و گیلان بهترین و ارگانیک ترین برنج را در سطح دنیا فراوری می نمایند و ما از برنج وارداتی بی احتیاج هستیم اما با وجود این همچنان مشاهده می گردد که برنج وارد کشور می گردد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12121

به "استفاده از سموم سرطان زا در کشاورزی ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "استفاده از سموم سرطان زا در کشاورزی ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سموم سرطان زا در کشاورزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید