هر 3 تالاب طبیعی همدان با خشکسالی رو به رو هستند

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان از برگزاری اردوی علمی-آموزشی دبیران مقطع متوسطه با یاری جهاد دانشگاهی و آموزش وپرورش اطلاع داد.

هر 3 تالاب طبیعی همدان با خشکسالی رو به رو هستند

به گزارش خبرنگاران، عباس ایزدی در بازدید علمی-آموزشی دبیران از تالاب های استان با اشاره به اهمیت و نقش بسیار مهم معلمان در فرهنگ سازی و تربیت نسل آینده، گفت: به منظور آشنایی دبیران درس انسان و محیط زیست پایه یازدهم دوره متوسطه با اهمیت تالاب ها، ارزش های آن ها، فواید، کارنمودها و راه های حفظ اکوسیستم آن ها این بازدید انجام شده است.

وی با بیان این که تالاب ها به عنوان بارزترین زیبایی خلقت هیچ جایگزینی ندارند، عنوان نمود: متأسفانه در طول تاریخ این نعمت های الهی همیشه مورد ظلم انسان ها واقع شده اند؛ در گذشته بین مردم، تالاب ها یک اراضی بی فایده، مضر، باتلاق و یا مرداب تصور می شدند، همین افکار نادرست زمینه ای را برای رفتار خصمانه انسان ها و صدمه رساندن به آن ها را فراهم نموده بود.

ایزدی با اشاره به فواید وجود تالاب ها، عنوان نمود: ذخیره سیل و سیلاب، بهبود کیفیت آب، زیستگاه پرندگان آبزی و آبزیان، جلوگیری از طوفان، جذب گردشگر و تأمین نماینده آب سفره های زیرزمینی از جمله تأثیرات مهم این نعمت های الهی در زندگی انسان ها هستند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست طبیعی استان همدان نیز از وجود 27 تالاب در کل استان اطلاع داد و گفت: تنها 3 تالاب طبیعی در استان وجود دارد که متأسفانه تمامی آن ها با خشکسالی روبه رو هستند.

کاظمینی در شرح تالاب براساس تعریف کنوانسیون بین المللی رامسر، عنوان نمود: تالاب ها شامل دریاچه، رودخانه، برکه، مرداب، چمنزار مرطوب، شالیزار، تورب زار، واحه، مصب رودخانه، دلتاها، سواحل جزر و مدی، سواحل دریا، مانگرو، صخره های مرجانی، مخازن آب، استخرهای پرورش ماهی و حوضچه های نمک هستند.

وی در رابطه با تالاب مصنوعی (انسان ساخت) شیرین سو، اضافه کرد: این تالاب در استان همدان یکی از اکوسیستم های آبی غنی غرب کشور بوده است؛ هم چنین وسعت محدوده تالاب در حدود 300 هکتار و وسعت دریاچه آن 43 هزار هکتار است.

وی با بیان این که این تالاب همه ساله در فصل مهاجرت پذیرای تعداد زیادی پرندگان آبزی و کنار آبزی است، اظهار کرد: به دلیل تنوع بالای اکولوژیکی منطقه، احتیاج اساسی به برنامه های حفاظتی و مدیریتی قوی وجود دارد؛ از این رو با پیگیری های به عمل آمده از سوی شورای عالی حفاظت از محیط زیست، این تالاب از سال 89 به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده است.

کاظمینی گرگ، سنجاب زمینی، شغال، روباه، مار آبی، لاک پشت و قورباغه را از جمله گونه های جانوری تالاب شیرین سو دانست و اعلام کرد: بیشترین تنوع گونه ای مربوط به تیره Anatidae ، خوتکای معمولی، اردک سر سبز در این تالاب است. هم چنین گونه های پرستوی دریایی بال سفید، چنگر، لک لک، کشیم گردن سیاه و سلیم طوقی بیشترین فراوانی را درماه های گرم سال و فصول بهار و تابستان دارند.

وی ادامه داد: طبق قوانین حفاظتی، این کریدورهای ارتباطی دارای ارزش حفاظتی بالایی بوده و نقش مهمی در برقراری ارتباط بین زیستگاه مختلف درمسیر مهاجرت ایجاد می نمایند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست طبیعی استان همدان شکار پرندگان، تجاوز به اراضی واقع در حریم تالاب شیرین سو، اجرای بیش از ظرفیت در حوزه آبریز و آلودگی آب ناشی از فاضلاب های روستایی را از جمله تهدیدات و تعارضات وارد بر این تالاب دانست و بیان نمود: سیستم آموزش و آگاهی همگانی، نصب تابلوهای هشداردهنده و تبلیغاتی در طرفین تالاب، نصب مارکرهای بتنی، نصب سطل زباله، ساخت آبشخور مناسب و به تعداد کافی در محل چشمه بالادست و اجرای حفاظ و مانع در اطراف دریاچه از جمله راه چارههای مناسب برای حفظ این تالاب مصنوعی است.

مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ملایر نیز با بیان این که تالاب طبیعی آق گل به ثبت ملی رسیده است، عنوان نمود: این تالاب از لحاظ وجود مواد غذایی مناسب برای پرندگان، یکی از غنی ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می گردد؛ نزولات آسمانی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی، چشمه های حاشیه ای و طغیان رودخانه قره چای از منابع آبی این تالاب طبیعی هستند.

شعبانلو با اشاره به خشک شدن این تالاب در اواخر فصل بهار به دلیل فصلی بودن آن، گفت: این تالاب درطول پاییز و زمستان آبدار بوده و در فصل بهار از میزان آب آن کاسته می گردد.

وی بارش کم باران، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، سدسازی های غیراصولی و حفر چاه های غیر مجاز را ازجمله عوامل خشکسالی این تالاب مهم دانست و اعلام کرد: فراوری گردوغبار، کاهش محصولات کشاورزی، ندادن حق آبه استان مرکزی، از بین رفتن پوشش گیاهی و نابودی روستاها ازجمله مضرات کاهش آب تالاب هستند.

شعبانلو تالاب ها را به عنوان بانک ژن معرفی کرد و گفت: آواز خوان، آبچیلیک، سرسبز، چنگر، باکلان، کشیم بزرگ، تنجه، حاجی لک لک، فلامینگو و خروس کولی ازجمله پرندگان آبزی و کنار آبزی این تالاب ها هستند.

وی با اشاره به وجود پرندگان کوه زی مانند عقاب طلایی و کبک معمولی در تالاب آق گل، اظهار کرد: گرگ، کفتار، قوچ میش، مارها، سوسمارها و مارمولک ها از دیگر حیوانات پستاندار و خزندگان بومی و یا مهاجر پذیر این تالاب هستند.

مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ملایر در رابطه با راه چاره حفاظت تالاب آق گل، گفت: کنترل وضعیت برداشت، آنالیز تغییرات سالیانه کمی و کیفی تالاب، ایجاد بانک اطلاعات گونه های مهاجر آق گل، ارتباط مؤثر با مراجع ذی ربط برای جلوگیری از شکار و نظارت مستمر و کنترل شکار غیرمجاز از جمله موارد محافظت از این تالاب هستند.

شعبانلو با اشاره به ظرفیت بالای تالاب ها در جذب گردشگر و ورود سرمایه به داخل استان، عنوان نمود: درگذشته شهرهای مذهبی و تاریخی مورد استقبال گردشگران واقع می شدند اما در یک دهه گذشته منابع طبیعی و سرمایه های محیط زیستی نیز از دیگر دلایل جذب گردشگر و یا توریست به شمار می آیند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12729

به "هر 3 تالاب طبیعی همدان با خشکسالی رو به رو هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر 3 تالاب طبیعی همدان با خشکسالی رو به رو هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید