چرا تعداد زیادی از سرویس های گوگل جوان مرگ می شوند؟

به گزارش مجله سرگرمی، درباره جوان مرگی سرویس ها و محصولات گوگل مقاله های زیادی نوشته شده است. از آنجایی که تعداد سرویس های نرم افزاری و محصولات سخت افزاری شکست خورده گوگل بسیار بالا است، احتمالا شما هم کاربر حداقل یکی از آن ها بوده اید.

چرا تعداد زیادی از سرویس های گوگل جوان مرگ می شوند؟

اگرچه هدف بعضی سایت ها فقط اطلاع رسانی درباره محصولات شکست خورده گوگل است، اما کمتر کسی درباره دلایل گوگل برای انجام این کارها صحبت می نماید. گوگل مانند مایکروسافت (که آن هم تعداد زیادی محصول و سرویس را کنار گذاشته) و همچنین اپل (که چنین کارهایی را انجام داده)، می خواهد به عنوان یک شرکت دوست داشتنی به نظر برسد.

اگر نسبت به یک شرکت خاص حس خوبی نداشته باشید، دیگر از محصولات آن استفاده نمی کنید. به همین خاطر این کمپانی مطمئنا برای جوان مرگی تمام محصولات و سرویس های خود دلایل منطقی زیادی دارد. به زبان ساده، تعداد محصولات گوگل بسیار زیاد است و این شرکت قبل از اینکه ضرر اقتصادی آن ها به حد بحرانی برسد، آن محصولات را بازنشسته می نماید.

نکته اصلی همین است؛ اگرچه دلایل مختلفی برای بازنشسته کردن پروژه ها و سرویس های گوگل وجود دارد، اما در نهایت مهم ترین دلیل موضوع کسب درآمد است. کمپانی گوگل یک مؤسسه خیریه نیست و اصلی ترین هدف آن افزایش درآمد و بالا بردن قیمت سهام است. اگرچه سال ها قبل گوگل بر اساس یک ایده جذاب در یک گاراژ خانه به دنیا آمد، اما حالا یکی از بزرگترین و با ارزش ترین شرکت های جهان محسوب می گردد. مدیران این شرکت هم می خواهند همین رویه را ادامه دهند.

مشکل مقیاس

از آنجایی که گوگل یک شرکت غول پیکر است و تمام افراد نمی توانند کنار دیگر کار نمایند، پس همه چیز به تیم های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم شده است. این گروه ها هر کدام دارای یک هدف اصلی هستند و گاهی اوقات تمرکز آن ها تغییر می نماید یا با بخش مادر ادغام می گردد. به عنوان مثال می توانیم به سرویس اینباکس (Inbox) اشاره کنیم. کاربران زیادی هوادار پروپاقرص این سرویس بودند اما حالا دیگر وجود ندارد و کاربران باید از ابزارهای دیگری برای مدیریت ایمیل های خود استفاده نمایند.

اگرچه این محصول به عنوان یک اپلیکیشن مستقل جوان مرگ شده است، اما ایده اصلی آن در نسخه های وب، اندروید و iOS جیمیل قرار گرفته است. به طور خلاصه، ویژگی هایی که به نظر گوگل نقطه قوت اپلیکیشن بوده اند، به سرویس جیمیل راه پیدا نموده است.

همین موضوع برای دیگر اپلیکیشن های شکست خورده گوگل صدق می نماید. همچنین می توانیم به اپلیکیشن Google News اشاره کنیم که کماکان خبرهای دلخواهتان را ارائه می دهد اما به لطف بهره گیری از قابلیت های سرویس های دیگر که کنار گذاشته شده اند، این اطلاعات به طور متفاوتی در دسترس شما قرار می گیرند. روی هم رفته گوگل زمان زیادی را صرف آزمایش و کوشش برای پیدا کردن راهی می نماید تا آنچه را که می خواهیم به بهترین شکل ممکن ارائه دهد و همچنین تبلیغات را به شکل بسیار مؤثر در معرض دید ما قرار دهد.

بعضی از این پروژه ها شکست می خورند (مانند گوگل پلاس) و بعضی دیگر مانند گوگل Fi (که قبلا پروژه Fi نام داشت) و همچنین گوگل اسیستنت به پروژه های بسیار پیروزی تبدیل می شوند. در این میان باید بگوییم که افراد زیادی علاقه چندانی به تغییر ندارند و به همین خاطر می خواهند همیشه به سرویس ها و محصولات دلخواه خود دسترسی داشته باشند. در نتیجه تصمیم گوگل برای کنار گذاشتن این پروژه ها، معمولا با واکنش های منفی گسترده ای روبه رو می گردد.

گوگل چگونه نوآوری می نماید

این محصولات و سرویس های جوان مرگ شده، اثر جانبی نوآوری گوگل محسوب می شوند. گوگل معمولا با سرعت زیادی حرکت می نماید تا به شیوه ای خاص رقابت کند، سپس بعد از شروع پروژه، سؤالاتی مانند نحوه انجام بهتر کارهای را مطرح می نماید. گوگل تقریبا برای تمام محصولات و سرویس های خود باید با شرکت هایی مانند اپل، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت رقابت کند. به همین خاطر نمی تواند با صبر و حوصله حرکت کند و قبل از ارائه پروژه قادر به اتخاذ تصمیم نهایی نیست. روی هم رفته، گوگل با سرعت زیادی ایده های مختلف را آزمایش می نماید تا ببیند کدام یک از آن ها به پیروزیت می رسند.

در این زمینه می توانیم به سرویس Google Pay اشاره کنیم. سرویس های پرداخت آنلاین، اپل و آمازون به پیروزیت های زیادی رسیده اند و گوگل به دلیل اینکه به سرعت وارد این حوزه نشد، از رقابت عقب ماند. یکی دیگر از ایده های پیروز گوگل، سرویس پرداخت Tez بود که فقط برای بازار هند ارائه شد و حالا این سرویس در Google Pay ادغام شده است.

پروژه Google Tez به پیروزیت رسید اما این شرکت همچنین برای بازنشسته کردن محصولاتی که امیدی برای پیروزیت آن ها ندارد، سریع عمل می نماید. باید خاطرنشان کنیم نام بیشتر این سرویس ها و محصولات به گوشتان نخورده زیرا بیشتر این ها مختص کاربران خاص و سازمان ها بوده اند. روی هم رفته، اگر محصولی درآمد کسب نکند و هیچ راهی برای سودآور کردن آن وجود نداشته باشد، گوگل آن را کنار می گذارد.

در زمینه رویکرد گوگل در قبال محصولات خود، می توانیم به اپلیکیشن Google Chat هم اشاره کنیم که از ویژگی های مختلف سرویس های گوناگون این شرکت بهره می برد. آیا این محصول به پیروزیت می رسد؟ حتی گوگل هم جواب این سؤال را نمی داند. مدیران این شرکت فقط می دانند که باید به کوشش خود ادامه دهند تا فرمول درست را پیدا نمایند؛ فارغ از اینکه چنین کاری چقدر طول می کشد یا چه تعداد اپلیکیشن قرار است خلق شوند.

گوگل در آینده چه محصولاتی را بازنشسته می نماید؟

کاربران محصولات گوگل، همیشه باید احتمال کنار گذاشتن آن ها را مدنظر قرار دهند. مثلا پنج سال از شروع پروژه گوشی های پیکسل می گذرد و با وجود اینکه بسیاری از آن ها گوشی های بسیار خوبی محسوب می شوند، اما درآمد چندانی برای گوگل کسب نمی نمایند. آیا گوگل ساخت گوشی های هوشمند را متوقف می نماید؟ اگرچه در آینده نزدیک چنین کاری بعید به نظر می رسد، اما غیرممکن هم نیست.

درباره آینده سرویس استیدیا (Stadia) چه می توان گفت؟ از حدود یک سال پیش که این سرویس گیمینگ راه اندازی شده، این شرکت مشغول مذاکره با سازندگان بازی های پرهوادار بوده است تا بتواند تعداد بیشتری از این عناوین را وارد سرویس خود کند. اما هنوز هم این شک و تردید وجود دارد که برخلاف ایکس باکس و پلی استیشن، گوگل می تواند در هر لحظه ای که خواست این پروژه را راهی قبرستان کند.

بعضی توسعه دهندگان بازی ها می گویند که آن ها نسبت به سرمایه گذاری زیاد بر روی استیدیا محتاط هستند؛ نه فقط به این دلیل که هنوز کاربران زیادی در این سرویس حضور ندارند، بلکه به این دلیل که گوگل نشان داده هیچ مسئله ای با کنار گذاشتن پروژه های ناپیروز خود ندارد و این یعنی کوشش های آن ها بی ثمر می گردد. همچنین بعضی از کاربرانی که نسبت به سرویس های گوگل چنین احساسی را دارند، تصمیم گرفته اند به طور کلی از استیدیا استفاده ننمایند.

مدتی قبل هم گوگل گجت های Nest Secure را بازنشسته کرد که برای افزایش امنیت خانه ها استفاده می شوند. این تصمیم گوگل با اعتراض هزاران نفر روبرو شده زیرا می گویند حالا گجت های گران قیمتی روی دست آن ها مانده که تا مدتی دیگر پشتیبانی از آن ها متوقف خواهد شد. همچنین با کنار گذاشتن سرویس Google Play Music، سرویس YouTube Muisc جایگزین آن شده که البته هنوز بسیاری از ویژگی های Play Music به سرویس جدید منتقل نشده است.

همان طور که گفتیم، گوگل هیچ وقت قرار نیست کشتن محصولات خود را کنار بگذارد و معلوم نیست کدام محصول قربانی بعدی خواهد بود. به غیر از محصولات اصلی این شرکت مانند موتور جستجو، بخش تبلیغات و جیمیل که اهمیت زیادی برای گوگل دارند، احتمال قربانی شدن دیگر سرویس ها و محصولات این شرکت وجود دارد.

  • بزرگترین پروژه های شکست خورده در تاریخ گوگل

منبع: Android Central

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کاریکاتوریست ها

asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا

pariha.com: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 127299

به "چرا تعداد زیادی از سرویس های گوگل جوان مرگ می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تعداد زیادی از سرویس های گوگل جوان مرگ می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید