آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی گشایشی برای اقتصاد ایران نخواهد بود

به گزارش مجله سرگرمی، تهران(پانا) - کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری می گوید اقتصاد ایران نیازمند تغییر ساختاری و تغییر در رویکردها به منظور بهبود بیماری های مزمن مالی است و آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و تزریق آن به اقتصاد گشایشی برای اقتصاد ایران نخواهد بود.

آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی گشایشی برای اقتصاد ایران نخواهد بود

علی سعدوندی در گفت وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می تواند زمینه ساز بهبود شرایط مالی برای کشور باشد، اظهار کرد: این برداشت وجود دارد که دسترسی به منابع ارزی فراهم گردد اما آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و تزریق آن به اقتصاد گشایش واقعی برای اقتصاد ایران نخواهد بود، چون این روش 50 سال است که در کشور تجربه شده و سیاستی ناکارآمد است.

وی اضافه کرد: بسیار عجیب است که با وجود تحریم های شدید مالی که در ایران تجربه شد و سخت ترین تحریم هایی است که در دنیا اعمال شده است، تغییری در سیاست های مالی کشور صورت نگرفته است. این امید وجود داشت که تغییراتی در رویه های مالی ایجاد گردد تا ایران هم مانند عراق، افغانستان و بسیاری از کشورهای دنیا سوم پیروز به کنترل نقدینگی و تورم گردد. اکنون سیاستگذاری ها چه در بحث بودجه 1400 و چه در زمینه سیاست های پولی به گونه ای است که با امید دسترسی به منابع نفتی صورت می گیرد.

کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری اظهار کرد: همانطور که در سال 95 و96 تجربه شد، دسترسی به منابع ارزی منجر به تخریب بیشتر فراوری ملی خواهد شد و تا زمانی که این شیوه در اقتصاد ایران در حال تکرار است، امیدی به بهترشدن شرایط وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد تشکیل سرمایه سال هاست که در کشور منفی است، بیان کرد: درسال 99، برای نخستین بار نرخ رشد تشکیل سرمایه از نرخ استهلاک پایین تر رفته است و اگر فرایند 50 ساله گذشته که هویدا مبدع آن بود، ادامه پیدا کند شرایط کشور درسال های آینده مناسب نخواهد بود و این شرایط ربطی به تحریم بودن یا نبودن اقتصاد ایران ندارد.

سعدوندی درباره پیش بینی فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای نفت در لایحه بودجه 1400 و این احتمال که این پیش بینی با نگاه احتمالی به برطرف تحریم نفتی اجرا شده است، اظهار کرد: فروش یا عدم فروش نفت، نفعی به حال اقتصاد کشور ندارد چون درآمدهای نفتی صرف تخریب بیشتر بنیه مالی می گردد و به میزانی که درآمد نفتی وجود دارد، تورم و پایه پولی ایجاد می گردد. وقتی فروش نفت وجود دارد درآمدهای آن در ترازنامه بانک مرکزی قرار می گیرد و معادل آن پایه پولی و تورم ایجاد می گردد.

وی ادامه داد: وقتی که فروش نفت امکان پذیر نیست نرخ تسعیر ارزی که قبلا به بانک مرکزی فروش رفته است تغییر می نماید و مجددا پایه پولی ایجاد می گردد یا آنکه از صندوق توسعه ملی برداشت شده و به ترازنامه بانک مرکزی اضافه کرده می گردد و از این طریق اقدام به افزایش پایه پولی می گردد که همگی مضر به حال اقتصاد است.

وی تاکید نمود: هیچ تغییری چه قبل و چه پس از تحریم در اعمال سیاست های مخرب از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه یا وزارت اقتصاد صورت نگرفته است و اگر سیاستی اتخاذ شده مخرب تر از گذشته بوده است. به طور مثال بازار سرمایه بیش از حد رشد داده شده که سیاستی مخرب بوده است اما متاسفانه شاهد آن بوده ایم.

کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری با بیان اینکه کنترل تورم طی سالهای 92 تا 96 و آزادکردن یکباره فنر تورم سیاست مخربی بود که آثار زیانبار خود را به دنبال داشت، اظهار کرد: اگر نوآوری هم اجرا شده است منجر به بهبود شرایط نشده است و جالب اینجاست که راه حلهای درمان بیمار ی های مزمن مالی کاملا در دسترس است و کار پیچیده ای نیست اما به محض اینکه ندایی شنیده می گردد که راه حل موثر برای کنترل تورم و نقدینگی و ارتقای رشد مالی مطرح است، بلافاصله انبوهی از واکنش ها توسط نحله ها و جناح های مختلف به مقابله با آن بر می خیزند.

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کاریکاتوریست ها

asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا

pariha.com: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 123659

به "آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی گشایشی برای اقتصاد ایران نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی گشایشی برای اقتصاد ایران نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید